„Rabok legyünk vagy szabadok?” címmel több mint negyven helyszínen tart előadást az Escargo Hajója társulata. Az alábbiakban néhány intézmény, mint például a Baktalórántházi Reguly Antal Általános Iskola, a Nyírtassi Iskola reflexiójából közlünk részleteket.

Iskolánk tanulóinak nem mindennapi élményben volt része, amikor 2019. február 19-én az Escargo Hajója társulat tagjainak közreműködésével interaktív drámai foglalkozáson vettek részt. A két színész vezetésével játszódó előadás egy érdeklődéskeltő vitával kezdődött, amelynek középpontjában Petőfi Sándor létezése állt. A forradalmat megelőző időszakban összeülő triumvirátus tagjainak (Bajza József, Toldi Ferenc és Vörösmarty Mihály) elmélkedését ujjbábokkal is megjelenítették a szereplők, s ezzel előkészítették az események rap zenével történő felidézését. A diákokat bevonták a refrén éneklésébe, és Táncsics Mihály szökésének eljátszása is nagy élményt jelentett minden résztvevő számára. A foglalkozás lezárása magvas gondolatokat ébresztett a tanulókban, hiszen a szabadság, cenzúra szavak boncolgatása után felmerült a kérdés: „Milyen hazát akarunk?”

Különleges színházi előadáson vehettek részt iskolánk tanulói 2019. február 23-án. Az Escargo Hajója társaságának két színész-drámapedagógus tagja – Komlóczi Zoltán és Ágoston Gáspár – a „RABOK LEGYÜNK VAGY SZABADOK?” – A szabadság hajnalán címet viselő előadását hozta el hozzánk. A foglalkozás a szabadság-rabság, hazaszeretet-hűség, összetartozás-hit kérdéskörét járta körül egy érdekes színházi előadás keretében, melynek felvetése az volt, hogy úgy történtek-e 1848. március 15-én a nap eseményei, ahogy azt mi ismerjük, egyáltalán élt-e valaha Petőfi, esetleg néhány ember kitalációja az egész? … Ismét fantasztikus élményben volt része tanulóinknak. A csodálatos előadás remekül megalapozta a közelgő iskolai ünnepségünket.

Az előadás szakított a szokványos március 15-i ünnepi előadások, műsorok jellegével, mert nem a történelmiség, hanem a gyerekek gondolatai és tettei határozták meg az előadás menetét. A közös dramatikus játék és együtt-gondolkodás végén útravalóként kaptuk a szabad gondolkodás és véleményalkotás lehetőségét: merjünk önállóan gondolkodni, akarjuk megismerni mások véleményét, beszélgessünk sokat és hallgassuk meg egymást – ha nem veszi el kedvünket a velünk és bennünk rohanó világ.

 

X